Köttfärspaj.

Skrivet den 2010-11-03 @ 09:06:35

Ni som känner mig väl vet att matlagning inte är min starkaste sida direkt, jag är för lat het enkelt. Men jag kan berätta om min hemkunskapsklass. Idag var uppgiften att laga en måltid som vi planerat i förväg. Jag bestämde mig för att göra köttfärspaj. Men som vi alla vet så ska de flesta pajerna förgräddas i ca 10 min och sen vara i ungnen i 20-30 min, så jag insåg ju att det inte skulle hinnas med på en timme. Så. Jag hittade ett lite annorlunda recept på internet. "Enkel köttfärspaj". Nu är det så att dom inte gör paj på samma sätt som vi här, så min "pie" var tydligen en "quiche". Men en quiche med köttfärs i hade läraren aldrig hört talas om så hon var ytterst tveksam över mitt val. Och jag måste säga att jag själv var lite tveksam, sist jag gjorde köttfärspaj blev den väl sådär... Och pajdegen såg minst sagt speciell ut, vilket hon även kommenterade. Men på något mirakulöst sätt så blev pajen faktiskt en av de godaste jag smakat på länge och min lärare var så förtjust att hon själv åt upp en tredjedel av den samtidigt som hon försökte förhöra mig på svenska mattraditioner (HJÄLP NÅGON?). Och vi har även fått våra "reports" idag där varje lärare har skrivit hur det går för en i skolan. Min hemkunskapslärare skrev följade: "She obviously enjoys the practical component of this subject and demostrates competence in this area". Så där fick ni alla som säger att jag inte kan laga mat! Hehehe...

Jag har för övrigt blodblåsor under hela fötterna efter ett par nya skor. Underbar timing med tanke på att jag har min dansuppvisning i helgen. Genrep idag och jag kunde inte gå innan, men tänkte "äh, det är väl bara att ignorera smärtan en liten stund när jag dansar!" Men nej, det var helt omöjligt. Och på volleybollen lyckades jag spräcka en av dem så det kom blod över hela gympasalen och min tränare blev alldeles till sig och sprang efter första hjälpen-kitet. Jag säger då det. Men det är ju roligt att pilla på dom iaf. Och mina underarmar är återigen täckta av blåmärken och alldeles uppsvullna efter två timmars "digging". Volleyball alltså. Men dom är blå på rätt ställe iaf, alltid nånting! :)


Kommentarer

Postat av: mamma

Helt underbart Frida. Som du säger så lär du känna dig själv där bort på andra sidan. Nu vet du att du kan både laga mat och spela wolleyboll. Mycket kreativt det där med pajen tycker jag. Kan se dig stå där med degen och undra "öh, ska det se ut så här"? Jojo svenska matvanor kan väl vara ganska olika. Tycker för övrigt som Annika att du börjar bli en riktigt bra bloggare. Kul att läsa.

Postat av: Annika

Glöm inte den stekta strömmingen, en av dina favvisar ju... Och på tal om blodblåsor, blodpudding och lingonsylt är kanske typiskt svenskt?!

Postat av: charlotta

Hahaha sköööööööön, Frida!

Postat av: PLM girl nr:2 (du är nr:1 Frida)

Åh, du skulle ha haft med en surströmmingsburk som du hade öppnat. "här ska fröken få smaka på de svenska matvanorna" hihihi XD

MVG dirrrr!

Postat av: karin

haha! Det var mycket roligt och bra skrivet.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback